הפרעות קשב

הפרעת קשב וריכוז ובאנגלית: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder היא מצב נוירו־התפתחותי שכיח, שמתחיל בילדות אך עשוי להימשך גם אל תוך גיל הבגרות. ההפרעה משפיעה על היכולת למקד קשב, לשלוט בדחפים ולווסת פעילות גופנית ומנטלית.


שלושת המאפיינים המרכזיים:

1. קשיי קשב

  • מוסחות גבוהה מגירויים חיצוניים
  • קושי בהתמקדות לאורך זמן
  • נטייה לשכוח הוראות, לאבד חפצים, ולעבור במהירות ממשימה למשימה


2. היפראקטיביות

  • פעילות יתר שאינה מותאמת לסיטואציה (תנועתיות, קושי לשבת לאורך זמן)
  • לעיתים דחף מתמיד “להיות בתנועה”


3. אימפולסיביות

  • קושי לחכות לתור
  • נטייה להתפרץ לדברי אחרים או לפעול ללא מחשבה מוקדמת
  • תגובות מהירות ולעיתים לא מותאמות לסיטואציה


סוגי ADHD לפי האבחנה:

  • סוג הפרעת קשב (ADD) – בולט בעיקר בקשיי ריכוז ללא היפראקטיביות.
  • סוג היפראקטיבי־אימפולסיבי – ללא בעיות ריכוז משמעותיות.
  • סוג משולב – השכיח ביותר, וכולל את כל שלושת המאפיינים.


השפעות יומיומיות:

  • קושי בלימודים ובמבחנים
  • קונפליקטים חברתיים
  • קושי בניהול זמן, סדר וארגון
  • תחושת תסכול, פגיעה בדימוי העצמי
  • אצל מבוגרים – קושי בתפקוד בעבודה ובמערכות יחסים


אבחון:

  • מבוצע על ידי פסיכולוג או רופא מומחה (בדרך כלל נוירולוג או פסיכיאטר)
  • כולל ראיון קליני, שאלונים, ולעיתים מבחנים קוגניטיביים ממוחשבים (כמו TOVA או MOXO)
  • יש לבדוק האם הסימפטומים מופיעים לאורך זמן, ובמספר מסגרות (למשל גם בבית וגם בבית הספר)


טיפול:

1. טיפול תרופתי

  • ריטלין, קונצרטה, אטנט, וויאנס – תרופות ממריצות (סטימולנטים)
  • תרופות לא-ממריצות (כגון סטרטרה) במקרים מסוימים


2. טיפול רגשי־התנהגותי

  • CBT (טיפול קוגניטיבי־התנהגותי)
  • אימון אישי לניהול זמן, ארגון ודחיינות


3. הדרכת הורים

  • לשיפור ההתמודדות בבית


4. תמיכה לימודית והתאמות

  • הארכת זמן במבחנים
  • הוראה מתקנת
  • סביבת לימודים מותאמת


סיכום:

הפרעת קשב היא מצב אמיתי, מוכר ונחקר, עם מגוון דרכי התמודדות. עם אבחון נכון, תמיכה מתאימה וטיפול מותאם – ילדים ומבוגרים עם ADHD יכולים להגיע להישגים גבוהים ולחיים מספקים ומאוזנים.